Світ фантастичної демоніади у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита». Образи Воланда та його почту.

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 
Останнє оновлення: П'ятниця, 09 вересня 2016, 14:51

Онацька О.П. ., учитель світової літератури

Лохвицької ЗОШ  І-ІІІ ст. №2


Предмет.
Світова література,11 клас

Тема : Світ фантастичної демоніади у романі  М. Булгакова «Майстер і Маргарита». Образи Воланда та його почту.

Мета:  Зробити спробу зрозуміти авторський задум, вчити вести аргументовану  дискусію та відстоювати власну позицію, розвивати уміння  узагальнювати і аналізувати опрацьований матеріал, виховувати культуру поведінки під час дискусії

Обладнання:  портрет М. Булгакова, виставка книг, у яких просліджується тема «дияволіади» (Гете «Фауст», Достоєвський «Біси», Лермонтов «Демон», М. Гоголь «Вечори на хуторі біля Диканьки», М. Булгаков «Майстер і Маргарита»),виставка учнівських малюнків-ілюстрацій «Воланд і його свита», виставка ілюстрацій до твору  «Майстер і Маргарита»

(Розстановка парт має передбачати участь у дискусії окремих груп учнів)

 

Хід уроку

         

Я - часть той силы, что вечно хочет зла и вечно совершает благо.

Гете «Фауст»

І. Оголошення теми, мети, завдань уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Вступне слово вчителя

      Наш світ побудований на протилежностях, немов розділений на дві половини: в одній живе добро, а в іншій панує зло. Неодноразово вони вступали у двобій, і наша Земля як стихія абсурдного, ненормального існування перетворювалася на пекло.

      Звідси і одвічне прагнення людини до добра, яке завжди перемагало зло у міфах, казках, легендах, а у  житті…

І тому проблема співіснування добра і зла хвилювала, хвилює і ,з впевненістю можна сказати, буде хвилювати людство у майбутньому. Співвідношення Добра і Зла з’ясовується Булгаковим на найвищому художньому рівні, і тому його роман «Майстер і Маргарита» не залишає байдужим жодного читача. Піднімаючи цю проблему, Булгаков спирається на певні традиції зображення «дияволіади» у художній літературі

  2.Виступи учнів-«літературознавців»

       Основні тези виступів

Спираючись на «Божественну  комедію» Данте, Булгаков використовує прийом подорожі, яку у нього здійснює Воланд і його почет з викривальною місією. Пекельні кола в «Майстері і Маргариті» - це різні боки суспільної системи та людських вад.

Як і Гофман у «Золотому горнятку», Булгаков змальовує фантастичне перетворення  простору і часу (на прикладі квартири № 50 ) проголошує: кожному дано по вірі його.

 Використовуючи мотиви «Фауста» Гете, Булгаков показує зіткнення людини і диявола.

Як і Достоєвський , розглядає мотив «вседозволеності»  - якщо немає Бога, значить        немає і диявола, тобто немає  ні пекла, ні раю, отже, все дозволено: писати доноси , брехати, красти, арештовувати безвинних  людей. Булгаков  розвиває тему суспільного божевілля.

Фантастика Булгакова ( пригоди Воланда,  політ Маргарити та інше ) перегукується із фантастичною стихією гоголівських «Вечорів на хуторі біля Диканьки», петербурзьких повістей. Це один із способів показати справжню сутність людей і суспільства, геніальні передбачення письменником жахливих перетворень у  суспільстві.

 ІІІ.  Опрацювання теми уроку

Слово вчителя. Вічний поєдинок Добра і Зла - головний нерв булгаковського роману, написаного у роки, коли зло з неймовірною швидкістю збільшувалось кількісно, і, здавалось, відтіснило добро на другий план.

1.Сам Булгаков називав свій роман « містичним». Чому?

( найпростіше пояснення – присутність у тексті містичних персонажів – Воланда та його почту ).

2.Якими ви побачили цих персонажів?

(робота з малюнками учнів, ілюстративним матеріалом )

3.Звернимось до епіграфу твору. Чому, на вашу думку, саме ці слова Гете  Булгаков  обирає епіграфом твору? Яка роль епіграфа у цьому  творі?

(Зміст епіграфа: боротьба добра зі злом, в якій сили зла творять добро і встановлюють справедливість. Саме так і відбувається: у реальному світі, створеному силами добра, торжествує зло, а у містичному, де панує  зло, -  добро)

4. Робота у групах.

Учні розділені на  4 групи. Одержали випереджаюче завдання – спираючись на текст роману, підготувати аргументовану відповідь: « Ваше бачення образу Воланда   та його почту»

 (на основі аналізу основних епізодів твору:

- Стосунки Воланда   із Берліозом, Никанором Івановичем Босим, директором Вар’єте     Степаном Лиходєєвим, буфетником  Вар’єте, Поплавським.

- Сеанс чорної магії   у Вар’єте.

- Пожежа у Торгсині  і будинку Грибоєдова.

-Ставлення Воланда до Майстра, Маргарити )

Слово вчителя

…Чорт, Сатана, Диявол, Люцифер, Великий Канцлер, Мефістофель, і , нарешті, Воланд… Цей образ справляє дивне враження, залишає більще питань, ніж відповідей. Основою для розуміння сатиричних сторінок роману, де головна роль – у  Воланда,  можна вважати діалог:

Мастер. Ваш собеседник был и у  Пилата, и на завтраке у Канта, а теперь он навестил Москву.

Иван. Да ведь он  тут черт знает что натворит.

- Що ж наробив Воланд  за три дні?

- З якою метою це зроблено?

- Чому так органічно вписався він у пекло Москви 30-х років?

-  І ким же, на ваш погляд , є булгаковський Воланд –

караючим злом,

байдужим спостерігачем,

демонічним спокусником

чи самоспокутником  зла?

( Заслуховування результатів роботи учнів у групах )

5. Запитання для учнів

- Воланд – Сатана, він небезпечний, його повинні були б пізнавати. Чому ніхто, крім  Майстра і Маргарити, не пізнав його ?

(Воланд прибув для того , щоб пізнавали не його , а  « тих» - бездарів, доносчиків,  хабарників – тобто зло, яке повинно бути покаране. І лише Майстер і Маргарита – чисті, благородні, порядні – були єдиними ,хто готовий був до духовного подвигу, самозречення, до сприйняття дива кохання, дива творчості )

ІV. Підведення підсумків

Роман М .Булгакова «Майстер і Маргарита» - про стару, як світ, проблему співвідношення Добра і Зла. Автор вдається до фантастики, зображуючи прихід диявола на землю, аби показати, що вона перетворилася на пекло, що там, де люди забувають про Христа, настає царство Сатани. Але Воланд у романі виступає як добра сила. Йому не потрібно вже навіть зваблювати людей, земне пекло жахливіше за біблійне, тому навіть Диявол тут добрий. Він зневажає земні пристрасті і земних мешканців, показує їхнє справжнє обличчя.

Але спасіння, на думку письменника, повинно прийти не від диявола чи якоїсь іншої сили. Спасіння повинна здійснити сама людина.

І тому Воланд, проникаючи у серце кожного, відплачує людині згідно її діяннями, підтверджуючи справедливість слів Гете про те, що Диявол, частина «тієї сили, що завжди хоче зла і завжди творить благо».

V. Домашнє завдання.

Усний твір-роздум «Чи потрібне втручання «дияволіади» в наше сьогодення?»
або

Підготувати питання для інтерв’ю з Воландом.



  • 220x90 MONMS static

    wodenuk

    logopoippo2
  • pol yprav188x80 pedrpesacom banner dotsOsvitaUA logo
  • LogoTop.uk-UA
by joomlana.net