Перемога над самим собою у романі Марини та Сергія Дяченків «Брамник»

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 
Останнє оновлення: Неділя, 22 березня 2015, 21:35

Ігнатьєва Н.А., учитель української мови та літератури

Лохвицької ЗОШ  І-ІІІ ст. №2      

Тема.   Перемога над самим собою у романі Марини та Сергія Дяченків «Брамник»

Мета. Познайомити дев’ятикласників з особливим світом сучасної фантастичної літератури, з романом Марини та Сергія Дяченків «Брамник», розвивати навики аналізу художнього тексту, характеристики персонажів твору, уміння висловлювати і доводити власну думку, робити висновки, спираючись на власний досвід; увагу, уяву; представити окремі аспекти кіномистецтва; виховувати сильну, високоморальну особистість, яка здатна визнавати і виправляти свої помилки, протистояти негараздам, формувати таку рису, як альтруїзм

Обладнання:  текст роману Марини та Сергія Дяченків «Брамник», мультимедійна презентація.

Тип  Урок позакласного читання.

Міжпредметні зв’язки: живопис, кіномистецтво

 Хід уроку

1. Організаційний момент

2. Вступна бесіда

- Що таке сучасна література? Кого з сучасних письменників ви знаєте? Яким жанрам надаєте перевагу? Чому саме така література вас захоплює? Або Чому ви незнайомі з сучасною літературою?

 

«Займи позицію»   Що є глибшим, дає простір для уяви, можливість робити власні висновки: кіно чи художній твір?

  Чи може сучасна фантастика, чи то кіно, чи то література, виховувати альтруїзм? ( уточнити значення слова альтруїзм)

3. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми знайомимося з особливим світом сучасної фантастичної літератури, романом Марини та Сергія Дяченків «Брамник», обговоривши зміст та дещо охарактеризувавши героїв роману, спробуємо дати відповідь на питання: чи можна говорити про сучасну літературу, що вона бульварна або призначена лише для вузького кола шанувальників, і чи може жанр «фентезі» давати приклад людяності, доброти, уміння залишатися самим собою, Людиною у сучасному світі конкуренції, жорстокості; заглянемо за завісу кіномистецтва. ( питання варто записати на дошці)

4. Сприймання та осмислення навчального матеріалу уроку

Біографічна довідка

- Хто ж такі ці Марина та Сергій Дяченки, про що вони пишуть? До слова запросимо групу книголюбів.  Інформація учнів, які отримали випереджаюче завдання

Матеріал для вчителя     

 

Сергій Дяченко народився 14.04.1945 р. у Києві. Закінчив Київський медінститут, працював лікарем-психіатром, кандидат біологічних наук. Закінчив сценарний факультет ВДІКу в Москві (1989). Лауреат Державної премії України за сценарій фільму «Зірка Вавілова». Автор сценарію шестисерійного художнього телефільму «Hіколай Вавілов» та художнього фільму «Голод-33».
  Марина Дяченко народилася 23.01.1968 р. в Києві. Закінчила Київський театральний інститут (1989), професійна акторка театру та кіно.  (слайд 1.)

   Знамените письменницьке подружжя дебютувало романом-фентезі «Брамник» (1994), за який отримали премію Єврокону-96. .  (слайд 8.)

   З того часу у співавторстві написано 25 романів, десятки повістей та оповідань, кілька дитячих книжок. Найвідоміші їхні твори: «Ритуал» (1996) .  (слайд 5.) «Бастард» (1996), «Шрам» (1996), «Відьмин вік» (1997), «Печера» (1998), «Останній Дон Кіхот» (2000), «Варан» (2004) .  (слайд 7.) ., «Ключ від королівства» (2005), «Vita nostra» (2007) та інші.                                                           
.(слайд 2)  

  Пишуть українською та російською мовами.

     Марина й Сергій говорять про себе, що пишуть в жанрі зв. «м-реалізму» («м», можливо, від слова магія. Вони не пояснюють значення цієї літери).

Особливо цікавим є стилістика написання творів подружжя Дяченків. Характеристики персонажів романів письменників описані достатньо детально. Унікальністю їхніх описів є те, що вони створюються поступово та продумано. Кожна риса висвітлюється за допомогою додаткових сюжетних ліній, що потім зливаються в цілісний образ.

Марина те Сергій Дяченки є лауреатами численних престижних нагород в області наукової фантастики. Практично кожен роман та деякі оповідання отримували різні нагороди. Марія та Сергій Дяченки були визнаними найкращими письменниками Європи, згідно з Європейським товариством наукової фантастики, на Євроконі 2005 року

Робота над текстом твору

Гра «Міф чи реальність» ( перевірка знання тексту)                                                                                                                                                                                                                         

1. Руала Ільмарранена покарали за заклад з мірошником.  (Реальність. Руал поставив 50 золотих на те, що пошиє в дурні обох магів, які вимагали данину з Ханта. Руал підтримував дружні стосунки з обома. За це Ест Бальтазар перетворив його на вішак і подарував Ларту)

2. Дамир був учнем мага Ларта, виконував дрібні магічні доручення. (Реальність. Дамир звільнив Руала з подоби вішака, прочитавши закляття, написане Лартом. Сам Ларт у цей час уже розпочав подорож)

3. Ларт отримав знак від вищої сили про те, що нещастя на землю принесе Третя сила. ( Міф. Повідомив Орвін Віщун, амулет якого почав покриватися іржею,що про це написано у Заповіті Першого Віщуна)

4. Руал Ільмарранен перемагає грабіжників з допомогою скляної кульки. (Реальність. Ліна попросила заступитись за них перед грабіжниками. Руал погодився  і рушив крізь юрбу назустріч розбійникам. «Геть», - голосно крикнув Руал і додав кілька незрозумілих, гортанно вимовлених слів. Його прийняли за чаклуна. Потім він вихопив з кишені скляну кульку й загрозливо підкинув над головою. Отаман злякався сонячних відблисків, повернув коня, а за ним кинулись решта вояків.)

5 Використовуючи силу ясновидця, Руал знаходить справжнього крадія монет. ( Міф. Він лише назвався ясновидцем. Розіграв сцену зі склянками, одна з яких лопнула у руках чорнявого хлопця. Насправді ж була вже розколена. Під час покарання нібито винного син господаря сам признався в крадіжці. Руала побили і викинули в рівчак)

6. Одна з копій «Заповіту Першого Віщуна», що знаходилась у старої купчихи-чаклунки , спалена Лартом. ( Міф . «Ларт силою чарів виманив книгу у старої. Коли та відмовилась від книжки, сталося щось незбагненне. Ларт скрикнув від болю і впустив книгу. Засичали, звиваючись змії в пташиних клітках, захиталось опудало гігантської жаби під стелею… Книга диміла. Язички полум’я виривались з-під жовтих сторінок, і сторінки по одній згортались в рурочки і здіймались до стелі смердючим жовтим димком… За нашими спинами блідо спалахнуло, і в домі купчихи зайнялася пожежа… -Вона не далася мені в руки…Яка книга…Знамення!»)

7. Рятуючи хлопчика Гая, сина Ітки і Обрі, від укусу оси, Руал використав свої знання. (Реальність. «Руалові раптом з’явилось видіння, коли Ларт змусив Маррана читати медичну книгу. Тепер, побачивши на столі столовий ніж, той згадав, що у книзі була намальована дитина, хвора на дифтерію. Вона не могла дихати, й тоді скальпелем… Руал простяг руку і взяв ніж. Він боявся, що не зможе, але пересилив себе, зробив надріз на горлі і всунув  у нього лійку, таким чином урятував хлопця)

 8.Марран втратив магічну силу, став простою, пересічною, нікчемною ( бо брехав) людиною. ( Міф .Відповіді учнів, відобразять чи зрозуміли вони смисл прочитаного тексту)

Підсумок.  – Руал був справжнім магом, а не особою, наділеною магічними здібностями. ( У чому ж сила Ільмарранена?) (У знаннях і любові до людей і до всього живого, у бажанні допомогти тому, хто потребує допомоги. У вмінні жити, насолоджуючись життям. Варто прочитати уривок тексту: «Він прийняв його, це життя – прийняв цілком, разом із нескінченною дорогою і стомленими ногами, разом із тяжкою працею, за яку завжди давали скибку хліба, разом із вітром, що забирався під куртку, й курткою, що захищала його від вітру. Та гіркота втрати, що отруювала спогади й заступала сонце, біль, який зводить зі світу, який штовхнув його колись у петлю, зяюча порожнеча в душі, котру, здавалося нічим не можна було заповнити – полишали його. Все те виходило з нього по краплі, не відразу, але безповоротно. Він ні від кого не втікав і ні до чого не прагнув – просто йшов, насвистував і поглядав у небо»)

Робота в парах 

Кодування ( Учні отримують картки із завданням, вони повинні записати в зошити цифри, що позначають вказані моменти, у правильній послідовності)

             Розмісти у правильній послідовності шлях Ільмарранена

   1. Рятує дитину від побоїв шевця, погрожуючи перетворити його на пацюка.    

   2.У корчмі старого Угла, давнього знайомого. Угл представляє його як мага.

   3. Порятунок села від збожеволілого мага, який сватав усіх дівчат

   4.Кулька, подарована хлопчиком, відлякує грабіжників.

   5. Робить хірургічну операцію, щоб врятувати хлопчика від оси  

   6. Покинутий, напівзруйнований  млин Ханта

   7. Історія з вовкулакою

   8. Магічні знаки: на трьох колесах поламаний віз коваля із запряженим у нього кінським кістяком і ввіткнутими мечами та піками.

   9. Проситься на нічліг, платить украденим конем, звинувачений у крадіжці монет.

   10. Прикинувшись віщуном, одурив герцога, забравши золоту ящірку.

 (ключ 6 2 1 4 10 9 7 8 3 5)

.Робота в групах.  «Сценарист»

-  На жаль, сьогодні молодь надає перевагу фільмам. Скажіть, без чого не може бути кінофільму? (Без сценарію) Я пропоную розпочати роботу над сценарієм. Сценарій, як і драма, розпочинається переліком дійових осіб. Розпочніть власний сценарій переліком дійових осіб, описавши та охарактеризувавши їх. А допоможе вам  цитатний диктант.

Цитатний диктант. «Про кого йдеться?»

«Ноги не бажали коритися, бо за два роки їм не довелося зробити й кроку. Руки неприродно вигиналися, гарячково хапаючи повітря, ловили неіснуючі  коміри плащів і курток. Похмуре весняне небо було надто світле для звиклих до півмороку очей»    (Руал Ільмарранен на прізвисько Марран)

«Дівчинка-підліток, яка найбільше пишалась вмінням перекидатись на ящірку. І хлопчисько, що глузував із неї. Йому нічого не варто було стрибати коником, густи хрущем - а вона вміла тоді перетворюватись на ящірку, та й годі. Хлопчисько насолоджувався своєю перевагою, ляскав строкатими сорочиними крильми просто над її головою – так що їй важко було стримувати сльози.» (Руал Ільмарранен і Кастелла – жінка на ім’я Ящірка»

« Служило, мов собака, угідливо показувало його відображення з усіх боків і, по-моєму, допомагало завязувати шийну хустку. Мою особу воно не відбивало ніколи, лишень старалось налякати моторошними, жахливо правдоподібними й часто бридкими зображеннями. Зараз воно чорніло, як поверхня застиглого озера в темній хащі» ( Дзеркало  Ларта)

«Він напівлежав, прихилившись спиною до книжкової полиці. Закинуте обличчя його майже торкалось позолочених палітурок, і матові відблиски грали на цьому змарнілому, сумному, майже царственному обличчі. Ларт підніс до його очей вогник, але очі … не здригнулися, він, як і раніше , скорботно дивився просто перед собою, крізь Ларта, крізь похмурого еста, крізь Кастеллу, яка глухо ридала» (Орвін)

« Він сидів у Лартовому кріслі на чільному місті за величезним столом і похмуро вивчав галерею фамільних портретів. … Його вузький рот скривися так, що кінчики губів ніби мали от-от зійтись на підборідді. – Безмежно розчарований! Хіба в нашій угоді йшлося про можливість звільнення Марана? Хіба в іншій угоді не обумовлювався порядок дій на випадок загрози ззовні7 хіба протягом останніх трьох місяців ви не порушили всміх мислимих і немислимих домовленостей?... Довге неприємне обличчя його ще більше витяглося і потемніло.» ( Ест Бальтазар).

« Перед вами стоїть великий маг, можливо, найбільший з усіх живих. Те, що ви не здатні цього зрозуміти ваш клопіт. Відрікатися? – він засміявся. Спершу було важко, сміх виходив жалюгідний, але потім наче пробку висмикнули з його горлянки, й він зареготав по-справжньому, лунко, заливчасто, як ніхто ніколи не сміявся в цій курній і страшній залі» (Руал Ільмарранен під час суду)

« Відразу по обіді я влаштував Лартові істерику. Сказав, що не бачу сенсу в нашому маскараді, що мені набридло потрапляти в комічні й безглузді ситуації, що я стомився, що боюся, що з мене годі. У приливі почуттів я навіть заходився відстібати шпагу та стягати з себе камзол чарівника.» ( Дамир, слуга Ларта)

« Звичайно, всюдисущий…, який завжди з’являється вчасно, відповів на моє замішання скептичною посмішкою… Цієї миті… рвучко вихопив книгу з рук господині та втупився в неї … він увіткнувся носом у вкриті плямами сторінки й читав. Він був сильніший - перевага в цьому двобої вочевидь була на його боці…  ( Ларт Легіар )

« Згодом він переріс би й Еста, можливо, й мене. Маг милістю небес» (Руал Ільмарранен)

Перевірка виконаного.

 - А тепер до справи. Опишіть і охарактеризуйте героїв. Можливо, запропонуєте і відомих акторів, які б зіграли у вашому фільмі. Поясніть свій вибір. (Наприклад: Бальтазар Ест –похмуре чудовисько, може з’являтись у полум’ї каміна. Обличчя його жовчне та зле. Актор –Ігор Верник.  Ларт – одягнений  в усе чорне, як і личить мандрівному магові, вітер  мальовничо розвіває його плащ, взутий у чоботи, збоку – шпага. Це впевнена особа, яка демонструє свою зверхність над іншими. Байдужий,  іронічний погляд. Висока, сильна, статна особа. Актор -  Сергій Безруков. )

Індивідуальні відповіді ( цікавими будуть відповіді спонтанні: вони дадуть додаткову інформацію про психологічні особливості учнів )

Яку роль ви хотіли б зіграти, чому?

Обговорення змісту тексту. Фронтальна бесіда.

 Руал думає про себе : « Непотрібна річ, яку потручали – посмикали та й викинули геть. Викинули і забули». Чи дійсно він не потрібен нікому?

На кого міг перетворитися, що при цьому відчував. Як це характеризує Марранена?

Світ поділений на магів і не магів. Так говориться у романі. Чи можна так поділити світ реальний? Хто є хто в ньому?

До Ільмарранена прибився приблудний пес на ярмарку, Чому собака його обрав? Чим закінчились їхні стосунки? Чим був вчинок Руала: хизуванням, демонстрацією розуму, величі?

Автор зображує дві подорожі одночасно: позбавленого магічної сили Руала у невідомість і Ларта з учнем-слугою  у пошуках підтвердження правдивості пророцтв про Третю Силу. Для чого?

Гарану і Літі Руал говорить,що він маг, вирішивши врятувати їхню доньку Гарру від збожеволілого чаклуна і разом з тим «…Прокляв себе страшним прокльоном. Він просив у Неба єдиної милості – швидкої смерті від руки чаклуна». Чому?

Що міг отримати, виконавши наказ Третьої сили. Чи скористався можливістю? Чому?

 Чому саме Руал був обраний брамником?

Прокоментуйте уривок тексту: «Бальтазар Ест повернувся до нього обличчям і після паузи промовив:

-Що тепер… Було – не було… Дурень ти, Марране, й не порозумнішав… Відчиняти треба було, такий шанс тобі… - і затнувся. Опустив голову.»

5.Підсумок уроку

Дайте відповідь на питання: чи можна говорити про сучасну літературу, що вона бульварна або призначена лише для вузького кола шанувальників, і чи може жанр «фентезі» давати приклад людяності, доброти, уміння залишатися самим собою, Людиною у сучасному світі конкуренції, жорстокості; заглянемо за завісу кіномистецтва. ( питання  записане на дошці)

 Словесне малювання «Афіша»

- Розкажіть, яку б афішу виготовили ви, як художник, анонсуючи фільм за  романом «Брамник» ( на передньому плані знесилений Руал у простому одязі, чітко вималювано глибокий проникливий добрий погляд і переможна посмішка, на задньому тлані, ніби в тумані, інші три маги, можливо, відкинені  якоюсь іншою силою. Це демонструвало б перемогу сильної особистості, альтруїста над «Всемогутніми магами» або на фоні правічного лісу сплетені тіла закоханих, які нарешті разом, десь між деревами ледь видніються силуети інших магів

( слайд 9)

 «Мікрофон»

Продовжіть речення: « Я ще прочитаю ( більше не читатиму) твори цих авторів, бо …


docСкачать план-конспект81 KB

pptСкачать презентацію2.34 MB

 





  • 220x90 MONMS static

    wodenuk

    logopoippo2
  • pol yprav188x80 pedrpesacom banner dotsOsvitaUA logo
  • LogoTop.uk-UA
by joomlana.net